We hebben al duizenden euro's geïnvesteerd in ons systeem, maar dat doet nog steeds niet wat we willen.

Klinkt deze uitspraak bekend in jouw oren?

Onze softwareleverancier is maar aan het programmeren en we krijgen niet waar we om vragen ...

Deze zin heb ik al in verschillende versies te horen gekregen. Wat is hier aan de hand?

Oorzaken ...

Een organisatie die de beslissing heeft genomen om een nieuw administratief systeem in gebruik te nemen, verwacht daar heel wat van. In de verkoopfase gaat elke leverancier het beste van zichzelf geven. Hierdoor ontstaat een verwachting bij de organisatie die soms moeilijk kan ingelost worden.

Er zijn enkele belangrijke factoren die er voor zorgen dat verwachtingen niet ingelost worden:

  • De taal die leverancier spreekt, is een andere taal dan de taal die het bedrijf spreekt. Misverstanden ontstaan heel vlug.
  • Veronderstellingen aan beide zijdes worden niet uitgesproken en gaan een eigen leven leiden
  • De leverancier heeft soms niet de nodige sectorkennis om het bedrijf te leren kennen in al zijn facetten.

Met een optimalisatie kan een bestaand softwareinstallatie of een slechtlopend project de goede richting uit gestuurd worden.

Optimaliseren als oplossing

Hoe kan optimaliseren jouw bedrijf vooruit helpen?

Ik bouw een brug tussen jouw bedrijf en de softwareleverancier. Deze rol heeft veel aspecten:

  • we nemen een foto van de bestaande situatie en maken een plan op wat er moet gebeuren om de situatie vooruit te helpen. Dit plan is de weg vooruit voor zowel jouw bedrijf als de leverancier.
  • Ik vertaal de verwachtingen en noden van jouw bedrijf en breng die over naar de leverancier. Hier is soms echt een vertaalslag nodig.
  • Ik verdedig de prioriteiten die voor jouw bedrijf nodig zijn, bij de leverancier. Deze prioriteiten kunnen natuurlijk altijd wijzigen. Dus flexibiliteit is hier belangrijk.
  • Ik onderzoek de bestaande oplossingen en stel verbeteringen voor. Deze verbeteringen kunnen aanpassingen in de software zijn, maar evengoed aanpassingen in de werkwijze van jouw bedrijf.